Adrian Papahagi: Chiar și gustul se cultivă cu efort, nu cu plăcere.

Rezultatul bunei educații este înlocuirea părerii cu știința, a sentimentului cu rațiunea, a anarhiei cu ordinea, a plăcerii cu datoria. Produsul unei bune educații este omul civilizat, adică un om capabil să-și reprime instinctele în numele unor principii care îl transcend.
Nu există educație sentimentală. Chiar și gustul se cultivă cu efort, nu cu plăcere. Chiar și sentimentele se rafinează prin renunțare, nu prin revărsare adolescentină.
Esența educației este transformarea unui copil sau adolescent capricios, amorf moral, neștiutor și anarhic, într-un adult responsabil, moral, învățat și capabil de autocontrol, pentru binele comun.
Pedagogia modernă (principalul dușman al educației), a introdus subiectivitatea (părerea neinformată, impresia juvenilă), plăcerea și sentimentalismul în educație.
În loc să construim statui, s-a trecut la demolarea lor. Înarmează adolescenții cu pensule și găleți de vopsea, învață-i că arta majoră e narațiune asupritoare a unei clase/rase dominante, dă-le drumul prin Luvru, dar nu te mira de rezultat.
Înlocuiește declinările și conjugările latinești și grecești cu lecturi din ziare despre drepturile omului și sport (cam asta e tot ce mai găsești în manualele de limbi străine azi), și ai o lume de activiști hiperactivi și hiporeflexivi.
Zgândărește nerăbdarea vârstei, în loc să cultivi (cu efort) calmul valorilor, sitzfleisch-ul și înțelegerea istoriei, și obții contestatari, nu constructori.
Nu cred că e departe momentul când toți cei care apără educația care a clădit palatele, catedralele, universitățile și muzeele lumii iudeo-creștine vor fi eliminați ca niște nebuni din aceleași palate, catedrale, universități și muzee.
Posted in Doctrină.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *