razboi informational3

Războiul informațional și inversarea influenței (inversarea de influenta)

Războiul informațional și inversarea influenței (inversarea de influenta)

(Information warfare and inversion of influence)

Cuvintele ca gloanțe

Vechi sau nou?

  • Capacități militare – modernizate, actualizate, mai bine instruite, mai bine dotate
  • Operațiuni de informații – instrumente (de) ale război(ului) neliniar(e) care răspândesc dezinformarea, panica și tulburările (nelinistea)
  • Războiul informațional – răspândirea mesajelor, subminarea și contestarea mesajelor altora, introducerea confuziei, a îndoielilor, a incertitudinii
  • Media clasică
  • Internet (site-uri web, bloguri, platforme sociale, etc.)
  • Diplomație publică
  • ONG-uri
  • Alți influenceri

Mai sofisticat!

Utilizarea informațiilor prin operații psihologice, dezinformare, subversiune, bluff, povestiri înșelătoare sau chiar operațiuni de inteligență concepute pentru a câștiga „inimile și mințile” sunt tactici vechi, descrise de Sun Tzu, dar media oferă oportunități și abilități creative, tehnologia, dinamica cyberspațiului, fenomenul falselor știri, viteza și amploarea acestor campanii au transformat astăzi războiul informațional într-o luptă foarte sofisticată. Nu este nevoie de gloanțe, este nevoie doar de cuvinte și istoria ar putea merge înapoi!

Perspectiva românească

Similară cu cea a NATO

  • O gamă largă de acțiuni ostile
  • Aspectul (conceptul) militar este doar unul dintre instrumentele sale
  • Dependența de energie și resurse
  • Segmentarea socială profundă
  • Transformarea (folosirea) informației / informațiilor în armă / arme *
  • Și altele …

*Nu îl putem defini strict, dar îl recunoaștem cu toții când îl vedem.

Transformarea (utilizarea) informației / informațiilor în armă

Efort substanțial și coerent pentru a produce și cultiva constant

  • Narațiune la 360 de grade (contra-intuitivă)
  • Stereotipuri, teorii ale conspirației
  • Discursul urii
  • Dezinformarea
  • Bariere între diferite grupuri sociale, comunități, națiuni
  • Poluarea în spațiul informațional
  • Confuzie, instabilitate, demoralizare
  • Fake news
  • Distrugerea și ridiculizarea ideii de adevăr
  •  (Co)mutarea conversației (trolling-ul)

Rezultate

  • Titluri mai importante decât realitatea
  • Percepție mai importantă decât faptele reale
  • Inversiune de influență!
  • Încredere publică în orice moment scăzută în:

◦ Autorități și instituții

◦ Partide politice și decizii

◦ Media și personalități

◦ Viitor …

  • Lipsa de încredere este cel mai periculos ingredient emoțional!

Mesaje cheie ale războiului informațional

Rusia

  • Nu este perfectă, dar este mai puțin agresivă decât vestul
  • Nu răspunde decât la agresiunea occidentală
  • NATO și UE
  • Sunt instigatori la agresiune
  • Sunt pe cale să se prăbușească

Statele Unite ale Americii

  •  Este invazivă, conflictuală și vrea să domine lumea
  • Este în declin și hegemonia sa globală se prăbușește
  • Viitorul: incert

*monitorizare efectuată de către Institutul de Studii de Securitate din Praga

Caracteristicile campaniei de dezinformare

  • Folosirea intensă a teoriilor conspirației și a combinării de fapte și jumătăți de adevăr (intoxicare gri – nt)
  • Difuzarea și utilizarea aceluiași tip de mesaje și argumente
  • Predominanța acțiunilor negative, care prezintă de obicei degradarea morală, economică, politică și socială – prezicând un viitor sumbru al prăbușirii
  • Implicarea de personalități publice și ONG-uri pentru a oferi vizibilitate și credibilitate
  • Cel mai important:
  • Utilizarea de cuvinte, povești, imagini și videoclipuri încărcate emoțional

 De ce ar trebui sa ne îngrijorăm?

  • Deoarece evenimentele recente au dovedit mai bine ca niciodată – publicul merge pe o cale imprevizibilă atunci când își exprimă nevoile și temerile emoționale
  • Piramida clasică de influență a fost răsturnată cu susul în jos
  • Războiul informațional este cu adevărat o manipulare a emoțiilor, sentimentelor, așteptărilor, frustrărilor
  • Cuvintele, imaginile și videoclipurile sunt foarte eficiente pentru a crea impresii de durată, transformând certitudinea în necredință (neîncredere – nt)

◦Pune-ți mai multe intrebari!  Motto-ul neîncrederii

◦Populația mai largă are o influență mai mare decât cei inzestrati cu autoritate

  • Viteza internetului> viteza deciziilor militare (politice)

Cum câștigăm un astfel de război?

  • Recunoaștere

◦ În primul rând trebuie să ne dăm seama și să acceptăm că ne aflăm într-o „situație de război”

  • Asset-uri (valori – nt, astfel am tradus)

◦ Poate fi un război regional și nu global, însă statele ar trebui să împărtășească analize, strategii și planuri tactice

  • Actiune

◦ Un efort narativ și sinergetic

◦ Abordati nevoile emoționale și așteptările oamenilor

◦ Restaurați ÎNCREDEREA

Tactic

  • Cartografierea impactului asupra opiniei publice
  • Evaluarea declanșatorilor emoționali reali pentru public
  • Deconstrucția și expunerea „Războiului informațional” și a instrumentelor sale
  • Evitarea clișeelor uzate („fumate” – nt) și reproiectarea narativului (relatării) la nivel mondial / regional
  • Învățarea „trolling-ului” (comutarea conversației) și utilizarea acesteia într-o manieră inteligentă și constructivă
  • Educație pentru conștientizarea publicului

•  Oferiți „Securității informației” statutul de știință academică (prin încurajarea predării unor astfel de cursuri în universități, precum și prin finanțarea unor think tank-uri și institute din regiune pentru a se apropia de câmpul de luptă al „războiului informațional”)

* Materialul a fost prezentat la dezbaterea Institutului Hudson – NSC, „De ce contează Marea Neagră. O dezbatere despre provocările de securitate în regiunea mai largă a Mării Negre ”, Londra, 18 ianuarie 2017

Material tradus de Viorel Bianu.

 

Posted in Doctrină, Extern, Viorel Bianu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *