autostrada-ungheni-iasi

Moldova vrea autostradă!

Comerţul extern face în mod continuu aceste servicii atât de importante pentru toate ţările între care se desfăşoară el. Toate obţin beneficii de pe urma sa, deşi cele mai mari beneficii le obţine ţara în care locuieşte comerciantul, de vreme ce el este în general, mai implicat în satisfacerea nevoilor propriei sale ţări şi transportarea excesului de produse în afara graniţelor ei, decât de nevoile oricărei alteia.

Adam Smith, Avuţia Naţiunilor, Editura Publica

 

Tot conservatorul scoţian Adam Smith, ne spunea în cartea sa, Avuţia Naţiunilor, că din comerţ se poate câştiga mai mult decât din cucerirea de noi teritorii, dar desigur cucerirea de teritorii n-a fost şi nu este un lucru la care România se pricepe deci prin urmare rămâne comerţul.

moldova-autostrada-harta

sursa harta: CNADNR

10151988_619818548102293_1882273991959565404_nÎncă din 2013, pe cand eram la Forţa Civică, la iniţiativa colegului nostru Eugen Benea, am lansat o campanie de strangere de semnături pentru această investitie strict necesară! Ce a urmat, după dispariţia politică a Forţei Civice, a fost doar o intrecere de minciuni electorale ale celor doua partide, componente ale defunctului USL şi anume PSD si PNL!

 

 

protest-autostrada-moldovaAcţiuni de sensibilizare a opiniei publice, pentru proiectul „Moldova Vrea Autostradă”, au avut loc în mai multe locaţii din Moldova. Peste tot , unde ne-am oprit, la Tg. Frumos, la Miclăuşeni, la Mirceşti, la Hanul Ancuţei, Roman, Gura Humorului, Vaslui, la Cetatea Nemţului, la Mănăstirea Văratec cu Codrii de Aramă şi Pădurea de Argint sau la Parcul Tematic Ion Creangă, dar absolut peste tot am întâlnit oameni interesaţi de acest proiect major de investiţii! Pe de altă parte am întâlnit şi foarte mult scepticism şi neîncredere în autorităţile decidente, de genul „nu mai apucăm noi, nu vedeţi că ăştia au promis şi nu fac nimic!”

 

autostrada-moldova-ungheni

credit foto: Cristian Cernescu

Cum ar fi să parcurgi 300km în 3 ore, nu în 6 ore sau poate chiar 7 ore?

De pe urma construcţiei acestei autostrăzi pot avea de câştigat aproximativ 7 milioane de români.

Apar noi investitori în zonă, se creează noi locuri de muncă, agricultorii îşi pot vinde cu uşurinţă produsele în zone mai dezvoltate economic, se dezvoltă noi ramuri economice, turismul cultural din Moldova care este preponderal ecumenic poate dezvolta şi alte sectoare. Industria hoteliera îşi poate largi sfera, poate creea noi locuri de muncă pentru recepţioneri la unităţi hoteliere, agenţi ai unor firme de distribuţie, contabili, angajaţi în domenii ce oferă mentenţă, diverse şi nenumarate locuri de muncă şi implicit creştere economic.

După unirea de la 1859, Moldova şi Iaşul, care s-au “sacrificat” pentru o Românie mare şi putenică au avut parte doar de guvernare de stânga, de săracie-care nu este întamplătoare, şi multă corupţie.

ziarul tempo, 27 ianuarie 1937

Sursa: Tempo, 27 ianuarie 1937

Opinia savantului Xenopol parţial convergentă, dar integral judicioasă rămâne aprecierea formulată:

„Dacă Unirea s-a făcut – concluziona el la distanţă de 50 de ani de momentul istoric – aceasta s-a datorat în exclusivitate Moldovei şi anume centrului ei, Iaşul, care sângerează şi astăzi (1909) de jertfa făcută pe altarul neamului”.

Opinia savantului Xenopol

 

 

Lipsa investitiilor în infrastructura din Moldova îsi spune cuvantul şi investiţiile străine împart România: Doar 5% au mers în Moldova, câte 20% în Transilvania şi Muntenia, iar Bucureştiul a atras 55% din total.

Datorită centrului universitar de la Iaşi, care oferă forţă de muncă specializată, investitorii în regiunea Moldovei vor avea numai de câştigat tocmai de pe urma unei forţe de muncă calificate şi un cost redus dar avem nevoie de infrastructura adecvată, avem nevoie de autostradă pentru Moldova.

viena+odesa2

sursa harta: Comisia Naţională de Prognoză

Lipsa acestei autostrăzi în regiunea este o barieră pentru a realiza schimburi comerciale cu ceilalţi 500 de milioane de cetăţeni europeni.

Autostrada Iaşi-Tg Mures înseamnă legatura Moldovei cu spaţiul vest european, adică este o punte spre civilizatie şi prosperitate a celei mai sărace şi mai neglijate provincii romaneşti!

În calitate de stat membru pe granița UE, cu un interes direct în vecinătatea estică, trebuie promovat prin Târgu-Mureș – Iași un traseu prin excelență de importanță europeană care traversează Carpații, conectează două state membre, România și Ungaria, cu doi vecini importanți, R. Moldova și Ucraina, şi scurtează ruta europeană Est-Vest, poate fi numită chiar o punte între Europa şi Asia.

La aproape 100 de ani de la Marea Unire, Moldova continuă să fie săracă şi izolată faţă de Occident!

Un drum bun apropie, îţi oferă senzaţia că distanţele sunt mai mici.

Poate este o iluzie, dar cu siguranţă viteza medie de croazieră este mai mare şi în deplină siguranţă iar pentru transportatorii ce îşi ofera serviciile pe aceste meleaguri conteză şi aceste lucruri.

#MoldovaVreaAutostrada #autostradapentrumoldova

21077364_132156850732521_1738714044002888992_n

tebel realizat de George Ţurcănaşu lector dr. la Departamentul de Geografie al Facultăţii de Geografie şi Geologie din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.

Update 6 martie 2017

Proba că infrastructura contribuie decisiv la creşterea economică: de la deschiderea autostrăzii încoace, PIB-ul Constanţei a crescut cu o viteză dublă faţă de restul economiei.

Scurt istoric despre autsotrada Iaşi- Tg Mureş. Poza din articol îmi aparţine şi a fost realizată în luna octombrie 2015.

http://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/aniversare-autostrada-iasi-tg-mures-implineste-zece-ani-de-studii-de-fezabilitate-580721

 

Posted in Cristian Cernescu.

One Comment

Lasă un răspuns către Melly Anulează răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *